به گزارش ایرنا، آلودگی هوا دیگر تنها یک واژه علمی یا خبری نیست بلکه نفسهای ما را نشانه گرفته است، هر بار که هوای آلوده را به ریهها میکشیم، گویی غباری سنگین بر قلب و جانمان مینشیند، آلودگی هوا قصه تلخی است که هر روز در خیابانها و پشت پنجرههای خانههایمان روایت میشود، نفس کشیدن، این سادهترین و طبیعیترین عمل انسانی، در بسیاری از شهرها به کاری دشوار و پرخطر بدل شده، ذرات معلق، دود خودروها، کارخانهها و سوختهای فسیلی، هوایی را که باید مایه زندگی باشد، به تهدیدی خاموش برای سلامت انسانها تبدیل کردهاند.کودکان، با ریههای کوچک و حساسشان، نخستین قربانیان این بحران هستند، سرفههای مداوم، آسم و آلرژی، آینده آنان را در سایهای از نگرانی فرو میبرد، سالمندان نیز با بدنهای آسیبپذیرتر، بیش از دیگران در معرض بیماریهای قلبی و ریوی قرار میگیرند، حتی جوانان پرانرژی که باید با شادابی در مسیر زندگی گام بردارند، از خستگی، سردرد و کاهش تمرکز ناشی از هوای آلوده رنج میبرند.آلودگی هوا تنها جسم را نمیآزارد، روح و روانمان را نیز تحت فشار قرار میدهد، وقتی آسمان خاکستری میشود و خورشید پشت پردهای از دود پنهان میماند، امید و نشاط نیز رنگ میبازد، احساس خفگی، اضطراب و بیحوصلگی، بخشی از زندگی روزمره مردمان شهرهای آلوده شده است.احمد طاهری رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفت: بر اساس آخرین سیاهه انتشار، سهم منابع متحرک و ساکن در آلودگی هوا با در نظر گرفتن شرایط شهری که بررسی میشود متفاوت است بنابراین نمیتوان برای همه شهرها نسخهای واحد تجویز کرد، در کلانشهرهایی مانند تهران و مشهد، منابع متحرک سهم بیشتری دارند، در حالی که در شهرهایی مانند اصفهان و اراک سهم منابع ساکن افزایش مییابد، به همین دلیل در دولت چهاردهم تصمیم گرفته شد کارگروههای ملی آلودگی هوا بهصورت کلی برگزار نشوند، بلکه با محوریت کلانشهرها تشکیل و برای هر کلانشهر مصوبات اختصاصی تصویب شود، البته موضوعات ملی همچون ارتقای کیفیت سوخت، معاینه فنی و اسقاط خودروها نیز بهطور جدی دنبال می شود.
تردد کامیونهای کشنده با سن ۹۰ سال
وی افزود: در بررسیها مشخص شد حدود ۱۶ هزار کامیون کشنده با سن بیش از ۵۰ سال در کشور وجود دارد و حتی کامیونهایی با عمر ۸۵ تا ۹۰ سال همچنان در حال تردد و دریافت سهمیه سوخت هستند، این ناوگان فرسوده بیش از ۲ برابر ناوگان نو مصرف سوخت دارد و چندین برابر آلودگی تولید میکند، برای این موضوع، با استفاده از مکانیزم گواهیهای صرفهجویی مصوبهای تهیه شد و در صورت تصویب دولت، مصوبههای مشابهی برای ناوگان سواری و موتورسیکلت نیز ارائه خواهد شد.گواهی صرفهجویی، نوعی اوراق بهادار الکترونیکی است که بر اساس نتایج واقعی بهینهسازی مصرف انرژی صادر میشود. این گواهیها به دو صورت «اوج» و «عادی» عرضه شده و قابلیت معامله دارند. هر گواهی بر حسب میزان انرژی صرفهجوییشده (به کیلوواتساعت) ارزشگذاری می شود و نقش مهمی در توسعه بهرهوری انرژی در کشور ایفا میکند.
۳۹۰ میلیون لیتر مازوت کم گوگرد در اختیار نیروگاه ها
رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره کیفیت سوخت گفت: مازوت تولیدی کشور معمولاً دارای ۳.۵ تا ۵ درصد سولفور است، در حالی که استاندارد ملی ۰.۸ درصد تعیین شده است، فقط نیروگاه شازند مازوت کمسولفور تولید میکند که میزان سولفور آن کمتر از نیم درصد و حتی پایینتر از استاندارد ملی است، در سال ۱۴۰۲، شهر اراک ۲۷ روز ناسالم از نظر آلاینده دیاکسید کربن داشت که مستقیماً تحت تأثیر نیروگاه شازند بود، اما در سال ۱۴۰۳، با استفاده از مازوت کمسولفور، تعداد روزهای ناسالم به ۵ روز کاهش یافت، از اسفند سال گذشته نیز برنامهریزی شد تا این روند در سطح گستردهتری اجرا شود و تاکنون بیش از ۳۹۰ میلیون لیتر مازوت کمگوگرد در اختیار نیروگاهها قرار گرفته تا در شرایط اضطرار آلودگی هوا مصرف شود.با وجود این اقدامات، هنوز نسبت به برنامههای پیشبینیشده در قانون هوای پاک عقب هستیم، این قانون بر اسقاط ناوگان فرسوده تأکید می کند اما اکنون بیش از ۲۴ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور وجود دارد، همچنین در زمینههای دیگر مانند توسعه انرژیهای تجدیدپذیر و کنترل انتشار آلایندههای صنعتی نیز به اهداف قانونی نرسیدهایم.با این حال، مهم آن است که روندی رو به رشد داشته باشیم و هر سال در مسیر کاهش آلایندهها گام برداریم، اقداماتی مانند استفاده از اتوبوسهای برقی در تهران گامهای مثبتی محسوب میشوند، اما کافی نیستند، در حال حاضر حدود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برقی در تهران فعالیت میکنند، در حالی که سهم حملونقل عمومی تنها ۱۳ درصد است و فاصله زیادی با وضعیت مطلوب دارد.در نتیجه، اگرچه در یک سال و نیم گذشته اقدامات مهمی در زمینه اسقاط خودروها، تأمین سوخت نیروگاهها و برقیسازی ناوگان انجام شده، اما به دلیل انباشت تکالیف اجرا نشده از سالهای گذشته، این روند باید با سرعت و شتاب بیشتری ادامه یابد.