کد خبر: ۱۳۷۲۷۳

چرا مقایسه قیمت سوخت ایران با جهان اشتباه است؟

گروه اقتصادی کارون: افزایش قیمت بنزین و تشدید ناترازی انرژی بار دیگر ضرورت اصلاح ساختار مصرف در کشور را برجسته کرده است. در این میان جملگی کارشناسان اقتصادی تاکید می‌کنند درحالی که درآمد سرانه در ایران کمتر از ۳۰۰ دلار است، مقایسه قیمت بنزین با نرخ‌های جهانی از دیدگاه کارشناسان اقتصادی نادرست ارزیابی می‌شود.

کارشناسان با اشاره به معضل «بد مصرفی» به جای «ارزان‌فروشی»، راهکار اصلی عبور از بحران ناترازی انرژی را در افزایش راندمان خودروها و نه صرفاً در فشار قیمتی بر مردم می‌داند.در حالی‌ که تورم سنگین سال‌های اخیر اثرگذاری تغییرات قیمتی را کاهش داده، کارشناسان معتقدند گران‌سازی بدون برنامه تنها موجب تشدید فشار اقتصادی و افزایش نقدینگی می‌شود. توقف تولید خودروهای پرمصرف، توسعه ناوگان برقی، و ایجاد بسترهای رگولاتوری و زیرساختی برای انرژی‌های تجدیدپذیر از محورهایی است که برای مدیریت پایدار انرژی مطرح می‌شود. به گفته کارشناسان در حالی که  کشور در طول شش تا هفت سال گذشته تورمی بالغ بر ۱۰۰۰ درصد را تحمل کرده است. بنابراین، عددی که اکنون به قیمت بنزین اضافه می‌شود، با محاسبه نرخ دلار به ۵ سنت هم نمی‌رسد و در برابر آن حجم از تورم، موضوعیت خاصی ندارد.در دوره قبل که بنزین به ۳۰۰۰ تومان رسید، با احتساب دلار ۹۷۰۰ تومانی آن زمان، قیمت بنزین معادل ۳۳ سنت بود؛ اما اکنون ما درباره ساختاری صحبت می‌کنیم که قیمت بنزین در آن زیر ۵ سنت است و لذا این افزایش، تأثیر ملموسی نخواهد داشت.
کارشناسان تاکید می‌کنند تنها راهکار موجود، اجرای صحیح «اصلاح الگوی مصرف» است که مقام معظم رهبری نیز در سال ۸۸ بر آن تأکید داشتند. اگر سالانه تنها ۱۰ درصد در مصرف انرژی اصلاح صورت می‌گرفت، امروز با چنین مشکلاتی مواجه نبودیم.
باید خودروهایی با راندمان بالا تعریف شوند و اجازه ورود خودروهای هیبریدی و برقی و همچنین اتوبوس‌های برقی به طور ویژه صادر شود تا بهینه‌سازی مصرف انرژی به اولویت اول اقتصاد کشور تبدیل گردد.
تجربه نشان داده است که افزایش ناگهانی قیمت بنزین بدون کنترل تورم، منجر به افزایش نرخ ارز و بی‌اثر شدن آن افزایش قیمت می‌شود؛ همان‌طور که در اواخر دهه ۹۰ بنزین ۳۳ سنتی به دلیل جهش دلار به ۲۰ هزار تومان، عملاً به ۱۴ سنت کاهش یافت.کارشناسان در واکنش به مقایسه قیمت انرژی در ایران با قیمت‌های جهانی و ارزان بودن آن در کشور می‌گویند  این مقایسه صحیح نیست، زیرا درآمد سرانه در کشورهای دیگر بالای ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار است، در حالی که حقوق در ایران به ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار هم نمی‌رسد. مشکل اصلی ما «بد مصرفی» است که باید با اصلاح ساختار حل شود، نه صرفاً با گران کردن انرژی که تنها نقدینگی و بدهی دولت را افزایش می‌دهد.
نبود ساختار رگولاتوری صحیح باعث سلب اعتماد سرمایه‌گذاران و مردم از وزارت نیرو شده است، چرا که بازگشت اقتصادی سرمایه در این حوزه تضمین شده نیست.حتی اگر پنل خورشیدی نصب شود، به دلیل نبود خطوط انتقال و پست‌های مناسب در بسیاری از مناطق، امکان انتقال برق تولیدی وجود ندارد؛ بنابراین توسعه نیروگاه‌های خورشیدی نیازمند توسعه همزمان زیرساخت‌های شبکه انتقال است.
ریشه بسیاری از ناترازی‌های امروز در عدم توجه به هشدارهای ۱۶ سال پیش در خصوص اصلاح الگوی مصرف است و مسئولان وقت، به ویژه دولت دهم، باید در خصوص این اشتباهات راهبردی پاسخگو باشند.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
1404/9/12 -  شماره 5938
جستجو
جستجو
بالای صفحه
کد خبر: ۱۳۷۲۷۳

چرا مقایسه قیمت سوخت ایران با جهان اشتباه است؟

گروه اقتصادی کارون: افزایش قیمت بنزین و تشدید ناترازی انرژی بار دیگر ضرورت اصلاح ساختار مصرف در کشور را برجسته کرده است. در این میان جملگی کارشناسان اقتصادی تاکید می‌کنند درحالی که درآمد سرانه در ایران کمتر از ۳۰۰ دلار است، مقایسه قیمت بنزین با نرخ‌های جهانی از دیدگاه کارشناسان اقتصادی نادرست ارزیابی می‌شود.

کارشناسان با اشاره به معضل «بد مصرفی» به جای «ارزان‌فروشی»، راهکار اصلی عبور از بحران ناترازی انرژی را در افزایش راندمان خودروها و نه صرفاً در فشار قیمتی بر مردم می‌داند.در حالی‌ که تورم سنگین سال‌های اخیر اثرگذاری تغییرات قیمتی را کاهش داده، کارشناسان معتقدند گران‌سازی بدون برنامه تنها موجب تشدید فشار اقتصادی و افزایش نقدینگی می‌شود. توقف تولید خودروهای پرمصرف، توسعه ناوگان برقی، و ایجاد بسترهای رگولاتوری و زیرساختی برای انرژی‌های تجدیدپذیر از محورهایی است که برای مدیریت پایدار انرژی مطرح می‌شود. به گفته کارشناسان در حالی که  کشور در طول شش تا هفت سال گذشته تورمی بالغ بر ۱۰۰۰ درصد را تحمل کرده است. بنابراین، عددی که اکنون به قیمت بنزین اضافه می‌شود، با محاسبه نرخ دلار به ۵ سنت هم نمی‌رسد و در برابر آن حجم از تورم، موضوعیت خاصی ندارد.در دوره قبل که بنزین به ۳۰۰۰ تومان رسید، با احتساب دلار ۹۷۰۰ تومانی آن زمان، قیمت بنزین معادل ۳۳ سنت بود؛ اما اکنون ما درباره ساختاری صحبت می‌کنیم که قیمت بنزین در آن زیر ۵ سنت است و لذا این افزایش، تأثیر ملموسی نخواهد داشت.
کارشناسان تاکید می‌کنند تنها راهکار موجود، اجرای صحیح «اصلاح الگوی مصرف» است که مقام معظم رهبری نیز در سال ۸۸ بر آن تأکید داشتند. اگر سالانه تنها ۱۰ درصد در مصرف انرژی اصلاح صورت می‌گرفت، امروز با چنین مشکلاتی مواجه نبودیم.
باید خودروهایی با راندمان بالا تعریف شوند و اجازه ورود خودروهای هیبریدی و برقی و همچنین اتوبوس‌های برقی به طور ویژه صادر شود تا بهینه‌سازی مصرف انرژی به اولویت اول اقتصاد کشور تبدیل گردد.
تجربه نشان داده است که افزایش ناگهانی قیمت بنزین بدون کنترل تورم، منجر به افزایش نرخ ارز و بی‌اثر شدن آن افزایش قیمت می‌شود؛ همان‌طور که در اواخر دهه ۹۰ بنزین ۳۳ سنتی به دلیل جهش دلار به ۲۰ هزار تومان، عملاً به ۱۴ سنت کاهش یافت.کارشناسان در واکنش به مقایسه قیمت انرژی در ایران با قیمت‌های جهانی و ارزان بودن آن در کشور می‌گویند  این مقایسه صحیح نیست، زیرا درآمد سرانه در کشورهای دیگر بالای ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار است، در حالی که حقوق در ایران به ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار هم نمی‌رسد. مشکل اصلی ما «بد مصرفی» است که باید با اصلاح ساختار حل شود، نه صرفاً با گران کردن انرژی که تنها نقدینگی و بدهی دولت را افزایش می‌دهد.
نبود ساختار رگولاتوری صحیح باعث سلب اعتماد سرمایه‌گذاران و مردم از وزارت نیرو شده است، چرا که بازگشت اقتصادی سرمایه در این حوزه تضمین شده نیست.حتی اگر پنل خورشیدی نصب شود، به دلیل نبود خطوط انتقال و پست‌های مناسب در بسیاری از مناطق، امکان انتقال برق تولیدی وجود ندارد؛ بنابراین توسعه نیروگاه‌های خورشیدی نیازمند توسعه همزمان زیرساخت‌های شبکه انتقال است.
ریشه بسیاری از ناترازی‌های امروز در عدم توجه به هشدارهای ۱۶ سال پیش در خصوص اصلاح الگوی مصرف است و مسئولان وقت، به ویژه دولت دهم، باید در خصوص این اشتباهات راهبردی پاسخگو باشند.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد